måndag 10 september 2018

Spår av istiden formade av barns händer

Jättegrytor tillverkas bäst av samarbetande händer

Isräfflor visar hur isen rörde sig, denna gång gjorda med en sax.


 
En rullstensås




Ett flyttblock som spruckit isär.



Sista timmen på fredagen skapades fantastiska modeller som kommer att ställas ut, 
för att sprida lärandet.

onsdag 5 september 2018

Värdegrundsarbetet fortsätter, denna gång om ordet förlåtelse

 Arbetsgången är alltid densamma, vi pratar om texten, läser för varandra, skriver och illustrerar. Denna gång med akvarellpennor.






Vad är viktigt för dig? Skolans tema för en dag



Första dagen ritade vi egna hjärtkartor fyllda med saker som är viktiga för oss, vi började med en gemensam tankekarta. Barnen valde själva om de ville skriva eller rita i sina hjärtan och jag försöker alltid ha lika mycket fokus på bild som på text. Bildspråket är tydligt och ska lyftas fram i berättande.





Alla klasser samlades på skolgården, sedan gick vi in i gympahallen där ett stort tejphjärta fanns på golvet. I tur och ordning lämnade klasserna sina kartor i en stilla ceremoni.



Nu pryder alla barns hjärtan vår entré och man blir glad av att se dem. Ett fint arbete med kvalité.



Sagoskolan inleddes med ett besök i berättarrummet....

En förälder, som arbetar med teater, erbjöd oss att jobba med berättande och jag tackade förståss JA! Denna stund visade sig vara perfekt som inledning till Sagoskolan, ett konkret och fantasifullt sätt att ge struktur för berättande och barnen var väldigt motiverade.






Några dagar senare pratade vi om rummet och hjälptes åt att rita upp hur det såg ut, jag ritade på tavlan och barnen gjorde egna ritningar. De la till egna saker också, något jag uppmuntrade till.






Sedan skapade vi framsidan till den egna Sagoskoleboken, som plastades in för att hålla och förseddes med änglaben. Några barn hade aldrig använt hålslagare så det blev en kurs i sig.






Äntligen skolstart och nu går vi i tvåan!


Efter ett långt och varmt sommarlov kändes det bra att börja arbeta igen, många roliga och intressanta uppgifter väntar och i min klass innebär det bl a Sagoskola och ett större arbete i historia/geografi. Redan andra veckan startade vi med Istiden och de spår som finns runt oss i naturen. Vetgiriga blivande arkeologer kom bärandes på runda stenar och undrade om de blivit slipade av isälvarna! Foton från föräldrar med frågan om den stora stenen var ett flyttblock förekom också. Underbart med engagemang och nyfikenhet!
Vi har sett många filmer, läst och skrivit fakta. Jag har ritat tidslinjer för att tala med barn om något som inleddes för cirka 100 000 år sedan är svårt...faktiskt knepigt att greppa även för en vuxen fröken.
Spåren av isen kommer att byggas upp i lera och redovisas för yngre elever på skolan.

I filmerna fick vi veta att sjöar och öar kommit till med hjälp av istiden, dessutom har vi ju den största landhöjningen med 1 cm/år här uppe i norr. Jag såg möjligheten att väva in land och vattenformer i vårt historiearbete:


  Självrättande läggspel som övas tillsammans ger ett trevligt lärtillfälle.







onsdag 6 juni 2018

Besök i klassen och hur man fångar upp sina önskningar

I fredags hade vi besök av en utbildad lärare som ville se hur vi arbetar, hon följer denna blogg och blev inspirerad att ta del av arbetet i klassrummet. Jag blev väldigt glad och planerade ett svenska-arbete som innehöll samtal, tänkande, skrivande och bild. Temat var Önskekärl och vi fick ju börja med att reda ut vad ett kärl är. Jo, något man förvarar saker i och när det gäller drömmar så vill man ju ha lock så att de finns där att släppa ut, när man så vill. Barn har ofta lätt att komma på saker, svårare kan det vara att tänka nästa steg, hur kan det bli så? Vad behövs för att det ska hända?
Just för att öva det tänkandet, och för att faktiskt visa att önskan kan bli sann men den behöver en insats, la jag till den delen i skrivandet. Barnen valde kärl som de ritade och för att göra dem realistiska visade jag steg för steg hur man ritar en burk och en flaska.
Jag hade målat och klippt ut hyllor i förväg som burkarna sedan skulle stå på utanför vår klassrumsdörr. Fint ska det vara, tycker jag.

En härlig dag i ettornas skolliv och jag och besökande fröken hann dessutom dela pedagogiska tankar och utbyta erfarenheter. Mycket givande och det gav mersmak....






 En dröm om hockeygymnasiet...


 När allergi i familjen stoppar ett hundköp....


 Jag kan visa dig hur jag gjorde.

Ett rum utan böcker är väldigt tomt

När vi förra veckan besökte biblioteket för att lämna tillbaka böcker utan att låna nya började vi prata om allt som böcker och läsning kan ge oss. Att böcker ger något speciellt till var och en, när man hittat rätt bok. Väl hemma hittade jag ett passande citat som vi tog tag i nästa dag. Jag bjöd även på en kurs i hur man ritar 3d böcker och det gillade barnen.