onsdag 19 augusti 2020

I väntan på morgondagen och de nya ettorna...

 Liksom tidigare år hade jag plockat iordning det mesta i klassrummet innan jag gick på semester. Så vill jag ha det för att kunna släppa jobbtankar och vara riktigt ledig. Nu har vi jobbat en vecka och jag har passat på att rensa i skåpar, plocka fram och bort material, komplettera med sådant som fattas eller är trasigt, plasta och kopiera. Hands on alltså. Några barn från klassen har börjat fritids och de har hunnit titta in och prata lite. Rummet och jag känner oss redo, det är först imorgon som jag vet varför jag fortfarande tycker så mycket om mitt viktiga arbete; när jag möter barnen och visar med varlig hand hur underbart och tryggt det är att börja i ettan.






Bokstavslådor med bilder och skyltar, skrivna både med gemena och versaler. Askarna ingår i bokstavsträningen. Längst ned ett självrättande bild-ordmaterial.
På vår tröskel står det: Här börjar lektionen. Det är en bra påminnelse om att det är skillnad på rast och arbete inomhus.


Imorgon startar vi upp med ett bild/svenskaarbete för hela skolan. Temat är;
.....men tänk om du kunde flyga...
Jag hade turen att ha hittat en havsörnsfjäder ute i skärgården.


Jag tror mycket på att involvera många sinnen i lärande och därför kommer vi att jobba med veckodagarna på många olika sätt. Att veta varför de fått sina namn är både spännande och viktigt.


Två bra böcker om Nordiska mytologin.


(Snart) höst inbjuder till ett arbete om svampar....


För flera år sedan tillverkade min äldsta dotter personerna ur läsläran. De plastades och följer med oss under lågstadietiden. Jag brukar använda dem på tavlan och ibland rita upp miljöer ur boken, ett sätt att nå så många som möjligt när det gäller ordförståelse.


Läggspel som används för att öva månadens dagar. Från början som talrad men sedan som ordningstal.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar