onsdag 11 april 2018

Att komma till Biblioteket är som att ha kalas!

En gång i månaden tar vi en promenad till närliggande bibliotek och frossar loss i böcker. Barnen får låna två böcker var men om fler känns lockande hamnar de i min bokhög och tas med till klassrummet. Jag väljer att alltid bejaka barnets val, att inte se mycket text som ett hinder utan uppmuntra och samtala om framsida, titel och vad som står på baksidan av boken. I min egen bokhög ser jag till att välja även lättlästa böcker och fakta om ditt och datt så att jag kan erbjuda alternativ när jag ser att det egna valet var svårt. Jag tycker att all läsning är lika mycket värd och jag vill uppmuntra till nyfikenhet. Allt för många gånger har jag sett glada ögon slockna när vald bok plockas ur händerna för att den inte var passande. Nä, bättre att sikta högt än att inte sikta alls, tänker jag.

Väl i klassrummet är förväntan stor när vi packar upp alla vackra böcker, det känns som ett kalas där alla får presenter. En längre lässtund är ett måste efter ett besök på biblio. I vår klass passade vi på att fixa till vår läsmiljö, en bordsskiva lyftes bort så att böcker blev lättillgängliga. Initiativ tagna av barn, så klart.
När vi sedan började läsa var det barn i alla hörn, ihopkurade i samtal om gemensam bok eller  uppslukade i egen läsbubbla. Alla sköna stolar görs tillgängliga för läsning och fröken står gärna upp en sådan stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar