fredag 4 september 2020

Till varje bokstav läser vi och skriver en vers på rim..

 Jag har valt att följa läsebokens följd av bokstäver att öva, vet att det finns smarta tänk om att öva bokstäver som påminner om varandra efter varandra men nä, det blir för krångligt för mig.

Till varje bokstav, vi jobbar med ett tydligt arbetsschema, skriver vi också en vers. Det gör vi tillsammans och det får ta sin tid. Jag börjar med att skriva några ord på whiteboarden, stannar upp och så läser vi enstaka ord eller några efter varandra. Vi pratar om vad orden betyder, påminner om, börjar på och en massa språkligt. Jag fortsätter skriva, bit för bit och ber ett barn i sänder att läsa ett ord, flera ord eller en hel rad. Jag har ju lite koll på vad jag kan begära och finns med som en trygg hand så att alla vågar och vill bidra. När vi läst versen startar skrivjobbet. Det gör var och en i egen takt och nä, alla har absolut inte skrivit så här mycket förut och de vet inte hur alla bokstäver formas. Ännu. Men det bryr jag mig inte om, mitt fokus är att få igång dem till skrivare och att öva hantverket och uthålligheten. Det går jättebra och grejen med att skriva lite mer än man tror att man orkar är att man faktiskt blir väldigt duktig och språkmedveten på kuppen. Det räcker bra för mig.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar