En dag ville jag fånga upp barnens mattekunnande, utan begränsningar och utan krav. De fick ett vitt blad med instruktionen att skriva olika tal som de själva räknade ut. Sedan satte vi igång!
Nivån varierade mycket och några höll sig inom de trygga områden som vi övat, vilket är gott nog att se att de har förstått. Andra testade på addition med många termer eller att räkna ut höga tal.
En god stund för barnen och väldigt intressant för mig att ta del av.
En annan dag fick barnen i par samarbeta kring begreppet Dubbelt. Jag delade in paren så att de skulle ha utbyte av varandras lärande. Ett vitt papper delades med ett streck.
Den ene gjorde ett antal streck i vänstra marginalen och kompisen ritade dit dubbelt så många i högra.
Under tiden som barnen jobbade på gick jag runt och observerade och lyssnade till deras samtal.
Några valde att samla strecken i femgrupper medan andra hade fullt upp med att räkna och tänka på dubbelt. Olika nivåer men lika viktiga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar