onsdag 5 september 2018

Äntligen skolstart och nu går vi i tvåan!


Efter ett långt och varmt sommarlov kändes det bra att börja arbeta igen, många roliga och intressanta uppgifter väntar och i min klass innebär det bl a Sagoskola och ett större arbete i historia/geografi. Redan andra veckan startade vi med Istiden och de spår som finns runt oss i naturen. Vetgiriga blivande arkeologer kom bärandes på runda stenar och undrade om de blivit slipade av isälvarna! Foton från föräldrar med frågan om den stora stenen var ett flyttblock förekom också. Underbart med engagemang och nyfikenhet!
Vi har sett många filmer, läst och skrivit fakta. Jag har ritat tidslinjer för att tala med barn om något som inleddes för cirka 100 000 år sedan är svårt...faktiskt knepigt att greppa även för en vuxen fröken.
Spåren av isen kommer att byggas upp i lera och redovisas för yngre elever på skolan.

I filmerna fick vi veta att sjöar och öar kommit till med hjälp av istiden, dessutom har vi ju den största landhöjningen med 1 cm/år här uppe i norr. Jag såg möjligheten att väva in land och vattenformer i vårt historiearbete:


  Självrättande läggspel som övas tillsammans ger ett trevligt lärtillfälle.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar