Under höstterminen jobbade vi med vanliga svenska fåglar. Vi hade en fast arbetsgång med faktaskrivning, återläsning, måleri och bildtittande. Den arbetsordningen behåller jag när vi nu ger oss in på fiskar. Barnen kommer dessutom att öva på och lära sig att mäta upp de olika fiskarnas längd i cm.
Av erfarenhet vet jag att det vi gör tillsammans en dag klaras av på egen hand, jag stressar dock inte utan ger tid till att förstå och vara trygg i känslan att lyckas.
Idag, det första tillfället denna vårtermin, har mina ettor skrivit om Abborren. Vi studerade först en bild och tid gavs till att berätta om fiskeerfarenheter och hur vi kan beskriva denna vanliga fisk.
Faktatexten skrivs gemensamt, i lugn och ro och vi stannar upp och funderar över stavning, skrivregler och hur bokstäverna står på raden. Ler när jag hör barn säga: Lägg märke till att g sätter sin svans ned i källaren! Eller :Kom ihåg att h är en hög bokstav som sträcker sig till taket!
Jag kan bara le och förstår att mina små tips har satt sig. Vi skriver ofta och mycket och det hjälper barnen att bli uthålliga och säkra, det vet jag av erfarenhet. De blir också språkmedvetna och ställer frågor om ord och uttryck, varför och hur, eller när.... Det är ju mina bästa stunder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar