måndag 11 januari 2021

Vi jobbar på med begreppet dubbelt, nöter sätt att tänka samt visar att vi kan. På egen vald nivå.

 Jag tycker om att fundera över hur man kan bryta ned begrepp och göra dem begripliga. Det gäller i alla ämnen och jag tror att det beror på att jag fortfarande är nyfiken. Jag undrar över en massa saker, varför är nog mitt bästa ord. Jag tycker om att öva tillsammans, med tydliga genomgångar där jag modellerar hur jag gör och tänker. Detta följs ofta av egen träning som påminner om och har samma uppbyggnad som min genomgång för att sedan försöka hitta öppna uppgifter där barnet använder modellen för att visa att man kan, det är då jag även ser vilken nivå barnet väljer i sitt egna skapande/lärande.

Ibland gör jag väldigt fina arbetsblad. Ibland är de lite fula men fungerar bra ändå;-) Det här tillhör det senare....

Jag visar här två barns olika arbeten...



När barnen använder modellen till att skriva egna tal blir variationen stor, jag ser att några upprepar de dubblor vi redan övat. Dåligt? Nej, de passar på att befästa och upprepa för att känna sig säkra. Andra barn utmanar sig själva och vill jobba med stora tal. Mitt mål är att alla ska veta hur man tänker för att veta dubbelt. Kan man det så är storleken på talet inget kommande problem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar