Jag tycker om att låta svenska och bild leka, gärna med teknik som en trevlig kamrat och så var fallet med Den magiska dörren. Denna gång startade vi med att tillverka dörrar, inga vanliga tråkiga utan med utsmyckning, fönster och fönsterluckor där lusten till det fanns. Vi arbetade med akvarellpennor och sedan skar barnen med skalpeller på skärbrädor. Ja, jag vet att det känns vilt men med erfarenhet från tidigare arbeten så har jag sett att det går bra. Om man förklarar tydligt hur man ska bete sig, varför och hur man kan tänka när man jobbar så är skalpellen fantastiskt till pilliga saker.Jag är dessutom inte så ängslig som person så då fungerar det.
När dörrarna var färdiga gav vi oss på att skriva sagor om den magiska dörren, med stöd av strukturen i Sagoskolan. Några elever fick hjälp att skriva under svA-tid. Sagorna lästes sedan flitigt i par, ibland styrt av mig och ofta spontant. Jag kopierade sedan sagorna och skickade hem som läsläxa. Tanken var nämligen att vi skulle bjuda in sexårsgruppen på sagostund. Då vill man ha övat så att fjärilarna i magen bara fiftar lite mysigt. Så blev det, en uppskattad stund för alla inblandade och dörrarna hängdes sedan upp i korridoren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar