Arbetet inleddes med en titt på ett klädstreck med allehanda materiella saker, vi pratade om varje bild och många kändes väldigt lockande för barnen...
Sedan fick de individuellt välja 5 saker från strecket som de tyckte sig behöva för att leva ett bra vardagsliv. Det gick relativt lätt och sk. lyxartiklar valdes för det mesta bort.
Lite klurigare blev det när man i grupper om 3-4 barn skulle läsa upp sina listor, diskutera sig enade om 5 gemensamt valda saker. Några grupper behövde prata längre och förmågan att motivera övades flitigt!
Nästa dag redovisade grupperna för klassen och denna övning gav många träningstillfällen till att tala och lyssna. Att det dessutom kändes roligt och meningsfullt var en bonus.
Ju längre jag arbetar som lärare får jag oftare lust att stanna upp i ett arbetsområde, att utveckla det vi jobbar med och försöka få med så många förmågor som möjligt. Jag tror att barn njuter av att hinna förstå, göra klart arbeten och få tid till eftertanke. Precis som vi vuxna.
Vi jobbade så fint att en utställning utanför matsalen kändes naturlig. Flaggor är både vackra och betydelsefulla.
Jo, så var det ju det viktiga arbetet med att faktiskt förstå att man som barn KAN hjälpa barn som behöver. Jag har i tidigare klasser tillverkat olika saker som vi sedan sålt. Pengarna har sedan skickats till olika projekt som IM (Individuell Människohjälp) leder. I min nuvarande klass var vi överens om att stödja flickors skolgång, eftersom vi läst om och sett den orättvisa som finns i världen.
Vi jobbade stunder varje dag, passade på att lyssna på sagor under tiden och många armband blev det... Vi enades om att skriva ord som hade med barns rättigheter att göra. Armbanden såldes på skolans Julmyskväll och jag la ut en blänkare på min privata FB-sida. Beställningarna rullade in!
Projektet avslutades sista dagen före jullovet och jag kunde överföra 1600 kr som kommer att ge
7-8 flickor möjlighet att gå i skola under ett år. Känns bra i hjärtat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar